Ateistyczna kampania billboardowa zorganizowana została przez Fundację Wolność od Religii, z siedzibą w Lublinie, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Racjonalistów, a także przy wsparciu portali racjonalistyczno-ateistycznych.

Kampanię rozpoczęliśmy 1 października 2012 i zakończymy w styczniu 2013. Dotychczas billboardy pojawiły się na okres jednego miesiąca w Lublinie, Częstochowie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Świebodzinie,
Zielonej Górze, Łodzi, Gdańsku, Toruniu, Elblągu, Szczecinie,
Ostrołęce, Płocku, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej,
Rzeszowie i Tarnowie. W styczniu zobaczycie je w Starogardzie
Gdańskim, Bielsku-Białej (od 16.01), Bydgoszczy, Opolu, Białymstoku,
Kielcach, Olsztynie oraz w Świdniku (k. Lublina).

Fundacja Woność od Religii do dnia 31.12.2012 otrzymała ponad 80 tys. złotych darowizn,
które zostały przeznaczone na wykupienie powierzchni billboardowej. W
tej kwocie są również środki pozyskane bezpośrednio na konto Polskiego
Stowarzyszenia Racjonalistów tj. 18 245 zł. Zarezerwowaliśmy 45
billboardów w 27 miastach w Polsce!

Celem kampanii było wywołanie ogólnopolskiej dyskusji na temat
obiegowego postrzegania wartości uniwersalnych jako zasad
przynależnych religii, a w szczególności religii katolickiej. Uważamy,
że polityka państwa, prowadzi do utrwalania stereotypów, łącząc
moralność człowieka z jego religijnością, pogłębiając wykluczenie
osób, które nie identyfikują się z kościołem katolickim czy żadną inną
instytucją religijną.

Również chcieliśmy zwrócić uwagę, iż współczesne polskie społeczeństwo
nie jest jednolite światopoglądowo, a tym bardziej, nie świadczą o nim
dobrze antagonizmy populistycznie kreowane przez przeciwne obozy
polityczne.

W Polsce, wg badań Instytutu Gallupa z 2012 roku mieszka blisko
dwumilionowa społeczność ateistów, a także istotna liczba osób o
światopoglądzie agnostycznym, sceptycznym czy ogólnie mówiąc laickim.
Kampania jest wyrazem sprzeciwu wobec pomijania konstytucyjnych praw
do poszanowania wolności wyznania.

Mamy nadzieję, iż dzięki niej udało nam się skutecznie włączyć się w
ważną dyskusję – protest przeciwko finansowaniu lekcji religii z
budżetu państwa, jak i samej obecności religii katolickiej w
publicznych przedszkolach i szkołach. Nasz sprzeciw budzą zarówno
mechanizm finansowania, jak i brak realnego wyboru fakultatywnych
zajęć.

W okresie od września 2012 do stycznia 2013 udzieliliśmy blisko 100
wywiadów prasowych, radiowych i telewizyjnych. O społecznej kampanii
ateistów napisały największe tygodniki w Polsce m.in. Wprost,
Polityka, Newsweek czy Przegląd a także dzienniki: Rzeczpospolita,
Uważam Rze i Gazeta Wyborcza. Oczywiście artykuły pojawiły się również
w Faktach i Mitach oraz Tygodniku „Nie”. Wiele komentarzy i opinii
zostało opublikowanych na blogach i portalach internetowych takich jak onet.pl, wp.pl,
natemat.pl czy salon24.pl. O sytuacji ateistów w Polsce i przebiegu akcji
pisała prasa lokalna w każdym mieście do którego dotarliśmy z
billboardami tj. w przynajmniej w 27 miejscach w Polsce. Otrzymaliśmy
również zaproszenia na nagrania do stacji TVN, TVP 2 oraz TVP Kultura.
Audycje radiowe i artykuły pojawiły się również w niemieckich stacjach
takich jak m.in. ARD oraz na blogach angielskich, rosyjskich,
hiszpańskich…

Pragniemy przekazać ogromne podziękowania wszystkim, którzy
zaangażowali się w jakikolwiek sposób na rzecz realizacji kampanii
ateistów. To, że zrealizowaliśmy założony cel jest naszym wspólnym
sukcesem. Dziękujemy.

Chcielibyśmy kontynuować ateistyczne kampanie billboardowe co roku.
Najbliższą planujemy w październiku 2013.

Już dziś możecie przesyłać na nasz adres e-mail Wasze propozycje haseł
oraz opinię w kwestii inicjatyw podejmowanych przez Fundację w
przyszłości. Jeżeli zechcecie wesprzeć naszą działalność i wpłacić
darowiznę na billboard w Waszym mieście, dopiszcie to w tytule przelewu
np. darowizna na bb w Poznaniu. Dziękujemy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

EnglishUkraine