Choć racjonalizm nie jest związany z żadną opcją czy ideologią polityczną, zdecydowaną większość wolnomyślicieli-racjonalistów łączy zbliżona aksjologia i etyka, które w sferze społecznej przekuwają się na pewną grupę postulatów wspólnych środowisku racjonalistycznemu. Ogólnie postulaty te określają pojęcia: wolność i realizm.

  1. Chcemy społeczeństwa otwartego i różnorodnego, aby każdy, bez względu na to, czy jest poprawnym katolikiem czy ateistą, homoseksualistą lub buddystą — czuł się w nim jako pełnoprawny obywatel. Domagamy się więc zniesienia jednorodnego osaczenia ideologiczno-religijnego w mediach. Chcemy faktycznej a nie jedynie deklaratywnej tolerancji i równouprawnienia dla inaczej myślących, żyjących, wierzących.
  2. Uważamy za konieczne zerwanie z romantyczno-naiwnymi tradycjami polskimi i promowanie pozytywistycznej pracy organicznej — na rzecz ruchu spółdzielczego, samoorganizacji i samopomocy społecznej, a także nauki i etyki w życiu społecznym i zawodowym — w miejsce rozpamiętywania powstań, zrywów i frazesów bogoojczyźnianych.
  3. Domagamy się, aby główny wysiłek narodowy został obrócony w budowę nowoczesnego społeczeństwa wiedzy a nie w największy skansen kulturowo-społeczny w tym zakątku świata.
  4. Chcemy przestawienia się na przyszłość — na rozwój gospodarczy, edukacyjny, naukowy i techniczny oraz zerwanie z retoryką rozliczeń, polowań na czarownice i stałego podsycania historycznych podziałów wewnątrzspołecznych.
  5. Walczymy o uczynienie zdrowego rozsądku oraz racjonalności cnotą publiczną, zwłaszcza w mediach, które dziś mieszają programy medyczne z homeopatią, naukowe z pseudonaukowymi, zacierając tym samym systematycznie różnice między nauką, wiedzą i edukacją a komercyjną hucpą, szarlatanerią i ogłupianiem.
  6. Domagamy się zachowania neutralności światopoglądowej przez media publiczne i władze. Nie chcemy być stale bombardowani modlitwami, kazaniami i poświęceniami. Zamiast informacji w głównych programach informacyjnych o tym, jakich nowych świętych ustanowiono dla dobra Polski i świata, domagamy się informacji o nowych odkryciach naukowych i wynalazkach technicznych.
  7. Chcemy, aby każdy mógł żyć tak, jak pragnie, aby najlepiej realizować swą osobowość, z poszanowaniem praw innych — a nie tak, jak tego chcieliby samozwańczy lub wypromowani rzecznicy „normalności” i „polskości”. Domagamy się więc prawa decydowania o własnym życiu; domagamy się wprowadzenia i respektowania prawa do legalnej aborcji, eutanazji i badań prenatalnych.
  8. Domagamy się tego, aby system edukacji uwzględniał aspekt prawdziwie ogólnokształcący w swoich programach, w szczególności, aby kosztem części zbędnych i jałowych przedmiotów, zaoferował młodzieży wiedzę w zakresie filozofii i dziejów myśli ludzkiej, logiki i metody naukowej oraz religioznawstwa a także edukacji seksualnej.
  9. Domagamy się równouprawnienia aksjologicznego etyki katolickiej i świeckiej. Obecnie istnieje w tym zakresie utajone rozbicie — w sferze stosunków zewnętrznych i deklaratywnie wewnętrznych Polska sygnowała i poparła szereg aktów i deklaracji międzynarodowych w zakresie praw człowieka i obywatela, które w prostej linii wywodzą się z etyki ponadreligijnej i świeckiej, historycznie oświeceniowej, zaś w stosunkach czysto wewnętrznych afirmuje się wyłącznie etykę religijną. Skoro podstawowe nasze akty w zakresie praw człowieka i obywatela wywodzą się z etyki świeckiej, to należy ją potraktować tak samo jak religijną lub znieść wyróżnienie etyki religijnej.
  10. Domagamy się wolności badań naukowych i dóbr technologicznych, w szczególności w takich kwestiach jak genetyka, seksuologia, energia jądrowa.

Wszelkie zjawiska życia społecznego oceniamy przez pryzmat tych wartości i postulatów i jesteśmy przekonani, że są one podzielane nie tylko przez zadeklarowanych racjonalistów i wolnomyślicieli, ale i przez każdego rozsądnego i racjonalnie myślącego Polaka.

Popierasz to? Dołącz do nas, poprzyj nas, pomóż nam!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

EnglishUkraine