Prof. Mirosław Kocur, jeden z najwybitniejszych znawców teatru starożytnej Grecji i Rzymu, oraz sztuk scenicznych kultur pierwotnych, odwiedził organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Racjonalistów Dni Darwina, aby przedstawić nam refleksję na temat elementów ewolucji kulturowej zawartych w rozwoju teatru z rytuału. Czy performanse paleolitycznych łowców można uznać za prymitywne? Czy teoria ewolucji dobrze opisuje przemiany w sztuce? Czy dokonania młodej artystki są zawsze gorsze od jej dokonań w wieku dojrzałym czy starczym? Czy termin „ewolucja” najlepiej oddaje rozwój każdej artystki i każdego artysty? Czym się różnią dzieła Szekspira od tragedii Ajschylosa? Dlaczego Paweł Demirski pisze takie świetne sztuki? Profesor Kocur w barwny i pełen pasji sposób przedstawia nam ciekawe tropy do rozważań i zachęca do samodzielnego budowania wniosków.

Od grudnia 2011 prezes PSR, obecnie wiceprezes. Ateista, poeta, muzyk. Publicysta „Racjonalisty” i jeden z najaktywniejszych członków forum. Od kilkunastu lat pełni też funkcję celebranta Ceremonii Humanistycznych. Studiował historię sztuki, a następnie prowadził własne badania dotyczące sztuki Orientu podczas pobytów w Indiach, na Sri Lance, na indonezyjskiej Bali (polecamy temat „Bali” na Racjonalista.tv) i w Turcji. Autor najobszerniejszego kompendium wiedzy nt. klasycznej muzyki indyjskiej w języku polskim, opublikowanego na stronie Hanuman.pl i w dużej mierze dostępnego też na racjonalista.tv (wpisz „Indie” w wyszukiwarkę). Sam gra głównie muzykę średniowieczną z zastosowaniem polifonicznej techniki gry na dwóch fletach, tzw. tibiae multiplex. Przede wszystkim jednak pisze poezję filozoficzną, inspirowaną mechanizmami natury, oraz odkryciami nauki. Stawia sobie za cel połączenie nauki i sztuki. W 2022 roku wyszła jego książka „Nowy humanizm. W stronę nowego wspaniałego świata bez ideologii”.