Jakiś czas temu po usłyszeniu efektów współpracy Christopha Eschenbacha z Wrocławskimi Filharmonikami wyraziłem marzenie, że chciałbym, aby Eschenbach stał się szefem artystycznym naszych filharmoników. I stało się, a ja czekałem na kolejny koncert orkiestry i jej nowego dyrygenta. Musiałem niestety opuścić koncert, który odbywał się podczas Wratislavii Cantans i wreszcie teraz, czyli 13 grudnia 2024 roku, usłyszałem pierwszy koncert w sezonie artystycznym Eschenbacha i Wrocławskich Filharmoników. W ten sposób nie dołączyłem się w tym dniu do grona osób, które cieszą się, choć powinny się martwić. W przeciwieństwie do wielu mogłem cieszyć się szczerze i otwarcie, czemu dam upust w poniższej recenzji.
Niek Baar to holenderski skrzypek, urodzony w 1991 roku w Rotterdamie. Jest znany ze swojej wyjątkowej techniki gry i bardzo emocjonalnych interpretacji. Jego największe osiągnięcia fonograficzne obejmują:Album „Obsession” (2022) – Channel Classics / Outhere Music. Ten album zawiera utwory Kreislera, Dvořáka i Tchaikowskiego, a recenzje podkreślają piękny ton skrzypiec i złożone interpretacje.Album „Solitude” (2023) – Channel Classics / Outhere Music. To wspólne dzieło z amerykańskim pianistą Benem Kimem, zawierające sonaty i romansy Schumanna oraz Klary Schumann.Album „When Listening Eyes Closed” (2024) – Channel Classics / Outhere Music. Ten album zawiera utwory Kreislera, Bacha, Mozarta i Beethovena, a recenzje podkreślają niezwykłą umiejętność Baara dotyczącą wzbogacania muzyki o nowe warstwy emocjonalne.
Jak widać, jest to młody jeszcze artysta, zaś jego świetne płyty są jeszcze świeże. Tym bardziej warto je zakupić!
Drugą część koncertu wypełniła Symfonia Fantastyczna Berlioza, sławne romantyczne dzieło programowe, kreujące dla orkiestry jako takiej nowe drogi rozwoju.
Bezpośrednią przyczyną powstania Symfonii Fantastycznej była szalona miłość kompozytora do irlandzkiej aktorki Harriet Smithson. To ona kazała kompozytorowi snuć w symfonii opiumowe wizje. W przypływie rozpaczy zabija on swoją ukochaną i jest prowadzony na szafot, zaś nad jego grobem odbywa się w finale niezwykle efektowny sabat czarownic z tańczącymi szkieletami, i sławnym gregoriańskim hymnem Dies Irae, który Liszt wykorzystał całkiem podobnie w swoim spektakularnym Totentanz.
Od grudnia 2011 prezes PSR, obecnie wiceprezes. Ateista, poeta, muzyk. Publicysta „Racjonalisty” i jeden z najaktywniejszych członków forum. Od kilkunastu lat pełni też funkcję celebranta Ceremonii Humanistycznych. Studiował historię sztuki, a następnie prowadził własne badania dotyczące sztuki Orientu podczas pobytów w Indiach, na Sri Lance, na indonezyjskiej Bali (polecamy temat „Bali” na Racjonalista.tv) i w Turcji. Autor najobszerniejszego kompendium wiedzy nt. klasycznej muzyki indyjskiej w języku polskim, opublikowanego na stronie Hanuman.pl i w dużej mierze dostępnego też na racjonalista.tv (wpisz „Indie” w wyszukiwarkę). Sam gra głównie muzykę średniowieczną z zastosowaniem polifonicznej techniki gry na dwóch fletach, tzw. tibiae multiplex. Przede wszystkim jednak pisze poezję filozoficzną, inspirowaną mechanizmami natury, oraz odkryciami nauki. Stawia sobie za cel połączenie nauki i sztuki. W 2022 roku wyszła jego książka „Nowy humanizm. W stronę nowego wspaniałego świata bez ideologii”.