

Max Reger. Muzyka na klarnet i fortepian
Bardzo lubię niezwykłe, fonograficzne niespodzianki. Są to płyty, o których nie myślałem przeglądając oferty na stronach internetowych, czy szukając nagrań w sklepach płytowych. Kraina muzyki klasycznej jest tak bezbrzeżna, że nie jest możliwe pamiętanie o […]
Raoul von Koczalski. Wnuk Chopina w linii nauczania
Już prawie się zaczyna XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, a w zasadzie jego w pełni medialny etap. Za nami są eliminacje, które odbyły się w dniach 23 kwietnia – 4 maja 2025, […]
Muzyczna opowieść o pierwszym morderstwie
To był przedostatni dzień 60. Wratislavii Cantans (13.09.2025). Nie mogę powiedzieć, że pozostałe dni przemknęły jak przysłowiowe błyskawice. Wręcz przeciwnie, odniosłem wrażenie zadomowienia się w muzycznym festiwalowym świecie. Sprzyjała temu wysoka artystyczna jakość koncertów, […]
Powrót Gardinera
John Eliot Gardiner jest uwielbiany przez wielu miłośników muzyki dawnej i nie tylko. Jego wspaniałe, perfekcjonistyczne nagrania towarzyszą nam od dekad. Przed gmachem NFM są płyty dedykowane muzykom szczególnie mocno związane z tą świątynią […]
Pieśni nad pieśniami i dość jasne wieki
Muszę zacząć od końca, bowiem koncert ensemble Peregrina, słynnego międzynarodowego zespołu pod dyrekcją Polki Agnieszki Budzińskiej-Bennett skłonił mnie do wielu refleksji. Koncert ten miał miejsce podczas poniedziałkowej odsłony 60. Wratislavii Cantans, a rozbrzmiewał we […]
Spektralizm i gdański barok
Pierwsza niedziela 60. Wratislavii Cantans przyniosła dwa koncerty, które w moim odczuciu były nie tylko znakomite, ale też w jakimś sensie przełomowe, przynajmniej dla mnie samego. Można by powiedzieć, że to nie sztuka zachwycać […]
Miłość oczami ateistów, miłość oczami wierzących
Jak wygląda miłość w oczach ateistów, a jak wygląda w oczach wierzących? Oczywiście ludzie są różni, ale religie takie jak islam, chrześcijaństwo czy hinduizm mają wpływ na postrzeganie relacji mężczyzna – kobieta i wpływają na […]
Inny świat Brucknera
Muszę przyznać, że zachwycają mnie repertuarowe decyzje szefa artystycznego Chóru NFM Lionela Saw. Programy koncertów chóru są starannie przemyślane, utwory wynikają z siebie wzajemnie, często też słyszymy nie dość często obecne na koncertach arcydzieła. […]









